از کجا بدانم چه نوع درمانی برای من مناسب است؟

از کجا بدانم چه نوع درمانی برای من مناسب است؟



علم روان‌شناسی درچند دهه اخیر با نگرشی مثبت به ذات انسان تحول گسترده انسان‌گرایانه را تجربه کرد و تجربه منحصربفرد هر شخص را به عنوان بستر تغییر و حرکت به مسیری درنظرگرفت که فرد فکر می‌کند بهتر است (نه مسیری که روانشناس فکر می‌کند بهتر است و او را دچار به افکار و طرز فکر شخصی خود کند) و اینگونه هر فرد در منحصربفردی خود ارزشمند است و تنها متخصص دنیای خویش محسوب می‌شود. در این راستا درمانگر با رویکرد هیجان-محور متخصص و تسهیلگری شمرده می‌شود که تخصص و توانایی رفع موانع و حرکت و رشد در تجربه شخصی مراجع را بدون قضاوت و عدم تحمیل عقاید و افکار شخصی در موضع انسان دربرابر انسان فراهم می‌آورد.

در انسان هیجان (یعنی ترس، غم، شرم، شادی و خشم) به عنوان سیستم بقا، قطب‌نمای هر فرد در فهمیدن خوب یا بد اتفاقات عمل می‌کند؛ برای مثال هیجان در ابتدای تولد پیش از هر فکر و باوری شروع به فعالیت می‌کند، مثل ترسیدن و گریه کردن کودک در هنگام تولد. اما این قطب‌نمای هیجانات بر اثر بحران ها و شوک ها، مثل سوءرفتار پدر و مادر یا مرگ عزیز، از تنظیم خارج شده و نیاز به بازسازی و تنظیم دوباره دارد. درمان هیجان-محور با هدف قراردادن هیجان به عنوان نقطه ورود به تجربه منحصربفرد هر شخص، تلاش می‌کند تا بستر تغییر پایدار را با رها کردن گذشته دردناک و عامل دانستن خود در زندگی فراهم آورد و خود را به نقطه ای ‌برساند که فکر می‌کند بهترین نقطه رشد خود است.

قابل ذکر است که دانشمندان حوزه درمان هیجان-محور یا Emotion-focused therapy (EFT) با تکیه بر عقبه روانشناسی و تحقیقات 50 سال اخیر در حوزه هیجان (یا همان احساسات)، توانستند به عنوان رویکردی تجربه‌گرا، نقاط قوت گستره‌ای از رویکرد ها چون انسان‌گرایی، گشتالتی/سایکودراما و اگزیستانسیال یا وجودی را استخراج کرده و درترکیب با بدنه‌ای از ارتباط همدلانه‌ی درمانگر و مراجع، درمانی قدرتمند و یکپارچه را بوجود آورند.