مهاجرت

مهاجرت


چالشهای مهاجرت

چالشهای مهاجرت


مهاجرت پدیدهای پیچیده و چندوجهی ست که همراه با چالشهای متعدد بوده و بایستی از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا چنانچه قصد بر مهاجرت داریم و یا مهاجرت نموده و حال با چالش های آن رو به رو هستیم، بتوانیم تصمیمات مناسبی گرفته و از سازگاری بهتری برخوردار شویم  چرا که مهاجرت حتی تحت بهترین شرایط هم باز یک رویداد آسیب زاست.  چند مورد از مهمترین موارد که بر تجربه ما از مهاجرت اثر میگذارد عبارتند از: دلیل مهاجرت، امکان بازگشت، ویژگی های شخصیتی فرد (چه نقاط قوت و چه نقاط آسیب پذیری)، میزان تفاوت فرهنگی که میان کشور مبدا و مقصد وجود دارد، زبان متفاوت، ازدواج و تولد فرزند و نوع مهاجرت؛ که قصد داریم به این موارد بپردازیم.

دلیل مهاجرت

دلیل مهاجرت


اولین مساله درباره مهاجرت دلیل آن است. چه میل و انگیزه و هدفی از مهاجرت وجود دارد. اگر بخواهیم کلمات را پیچ و تاب ندهیم و سراغ اصل مطلب برویم باید بپرسیم که آیا مهاجرت اجباری بوده است یا اختیاری؟ آیا فرد مجبور به مهاجرت شده یا یک عمل اختیاری بوده است؟ آیا فرد به یکباره و بدون برنامه ریزی جا به جا شده و یا نقشه ای طولانی مدت برای آن وجود داشته است؟

همه این موارد در تجربه و سازگاری ما با پدیده مهاجرت اثر گذار است. چنانچه مجبور به ترک وطن بودهایم و این امر از روی میل درونی ما نبوده است ما مستعد تجربه احساسات ناخوشایندی از جمله طرد شدگی، تنهایی عمیق، خشم و نفرت از باعثین و یا شرم کنار گذاشته شدن و یا احساس گناه برای بازماندگان خواهیم داشت. اگر مهاجرت با سرعت بالا و بدون برنامه ریزی طولانی مدت باشد احتمالا فرد احساسات پیچیده و آزاردهنده ای از جمله اضطراب و شوکه شدن زیادی را تجربه خواهد کرد و یا حتی ممکن است تا مدت طولانی در انکار و یا سوگ حل نشده مهاجرت باقی بماند

امکان بازگشت

امکان بازگشت


امکان بازگشت 
اگر بعد از مهاجرت امکان بازگشت نداشته باشیم به راستی چیزی شبیه به تبعید شدن میباشد که امری بسیار دردناک است. افراد از آن به عنوان «چیزی شبیه به مردن» یاد میکنند. اینکه در مردن به زیر خاک میروی و در مهاجرت روی خاک در جایی دیگر میمیری. زمانیکه باید هرآنچه که داری و ساختهای و ریشه دوانیدهایم رها کنیم و به جای دیگری برویم. چه آنکه باقی میماند و چه آنکه رفته، هر دو سوگوارند. امکان بازگشت فیزیکی امر بسیار مهمی ست. اینکه فرد بتواند گهگاهی به وطن و زادگاهش بازگردد، هوا و تن های قدیمی را بچشد و جان تازهای به خود ببخشد، گویی وقتی چنته روانی مان خالی میشود دوباره از روابط قدیمی مان پرش کنیم و برگردیم به دور از وطن. عدم امکان بازگشت میتواند درد و رنج زیادی را برایمان به همراه داشته باشد. در این میان ارتباط تصویری و امکانات مجازی اوضاع را نسبت گذشته بهتر نموده است اما همچنان وقتی با آدمی در ارتباط هستیم عطر هوا و لمس تن و حضور دیگری در نزدیکی جسممان قدرت دیگری دارد.