اثر بخشی درمان هیجان مدار بر زوجین

اثر بخشی درمان هیجان مدار بر زوجین


درمان متمرکز بر هیجان برای زوج ها (EFT-C) رویکردی برای زوج درمانی است که در سال 802 توسط دکتر Dr. لس گرینبرگ و سو جانسون، بر اساس بیان احساسات زیربنایی برای کمک به گسستن پیوند عاطفی بین افراد. تعاملات زمانی تغییر می کند که شرکا بتوانند احساسات آسیب پذیر اساسی خود را از تهدید به دلبستگی و هویت خود ابراز کنند. گفتن آنچه که واقعاً احساس میکنند و به آن نیاز دارند، به تغییر چرخههای تعاملی تعقیب/فاصله و حمله/دفاع که در آن گیر کردهاند کمک میکند. اکنون مجموعه قابل توجهی از تحقیقات که اثربخشی EFT-C را تشریح میکند وجود دارد.
تلاش های ناموفق برای کنترل احساسات ممکن است بسیاری از مسائلی را که افراد را به سمت درمان سوق می دهد تشدید کندبرای مثال، افرادی که افسردگی را تجربه می کنند ، ممکن است زمان زیادی را صرف اجتناب از موقعیت هایی کنند که خلق و خوی آنها را کاهش می دهدافرادی که اضطراب را تجربه می کنند ممکن است اغلب از تلاش های خود برای کاهش ترس و نگرانی احساس ضعف کنندآنها ممکن است سعی کنند تا حد امکان از افراد یا چیزهایی که باعث اضطراب می شوند دور بمانند.  درمانگرانی که این روش را انجام میدهند، رویکردی دلسوزانه، بدون قضاوت و تأمل در گوش دادن و سؤال کردن دارند تا به بهترین نحو به فرد در درمان کمک کنند تا به درک بهتری از احساسات خود برسد. از طریق EFT، افراد ممکن است احساسات خود را بهعنوان منابع ارزشمند اطلاعات به جای حالتهای دردناک یا دشوار ببینندآنها ممکن است یاد بگیرند به جای سرکوب، این احساسات را تجربه کنند. EFT به تنظیم و تأثیر احساسات می پردازداحساسات بر بسیاری از نگرانی های سلامت روان تأثیر می گذاردبه همین دلیل، EFT ممکن است در درمان بسیاری از مسائل روانی مفید باشد.

تاثیر مشاوره هیجان مدار بر مسائل زناشویی زوج های نابارور

تاثیر مشاوره هیجان مدار بر مسائل زناشویی زوج های نابارور


زوج های نابارور در روابط خود با مسائل زناشویی متفاوتی مواجه هستندمشاوره هیجان مدار به عنوان یکی از رویکردهای فرآیند مشاوره زوجین نابارور در مطالعات متعددی در ایران مطرح شده استاز آنجایی که یافتن رویکردهای مشاوره ای مؤثر با بیشترین تأثیر می تواند به درمانگران در اتخاذ بهترین روش مشاوره کمک کند، این مرور سیستماتیک برای تعیین تأثیر مشاوره هیجان محور بر مسائل زناشویی زوج های نابارور انجام شد. زوجدرمانی هیجانمدار یکی از روشهای مشاوره مؤثری است که میتوان از آن برای بهبود مشکلات زناشویی زوجهای نابارور استفاده کرد